Menu

Borstvoeding: de beste start!

De lactatiekundigen van IVT kraamzorg begeleiden en ondersteunen u bij het geven van borstvoeding, zodat u kunt terugkijken op een geslaagde borstvoedingsperiode!

Lactatiekundige helpt mij op weg

“Na opstartproblemen, was ik wat onzeker over het geven van borstvoeding. Door de tips van de lactatiekundige van IVT kraamzorg drinkt mijn dochter nu uitstekend. Ze groeit als kool!”

Next

Borstvoeding, ja of nee?

Twijfelt u nog aan de keuze voor borstvoeding? Meld u aan voor de cursus ‘Borstvoeding, de beste start’.

Fabels of feiten over borstvoeding

Je kan met borstvoeding niet alles eten wat je lekker vindt

Fabel. Als je gezonde eetgewoonten hebt dan hoef je die niet te veranderen tijdens je borstvoedingsperiode. Er is geen voedsel dat je moet eten en er is ook geen voedsel dat je niet mag eten tijdens je borstvoedingsperiode. Hoewel er uitzonderingen zijn, merken de meeste voedende moeders dat ze gewoon alles kunnen eten zonder dat dit effect heeft op de baby.

Van borstvoeding geven gaan je borsten hangen

Fabel. De vorm van je borsten verandert door de zwangerschap en doordat je ouder wordt. Bij elke cyclus bereiden je borsten zich al een beetje voor op een eventuele zwangerschap en groeien ze een heel klein beetje. Als je daadwerkelijk zwanger bent, wordt er veel meer klierweefsel gevormd , bedoeld voor de borstvoedingsperiode. Je borsten worden daardoor tijdens de zwangerschap ook voller. Ze veranderen dus sowieso of je nu borstvoeding gaat geven of niet. Het is gewoon afwachten hoe je borsten uit de ‘zwangerschapsstrijd’ tevoorschijn komen. Natuurlijk moet je er wel voor zorgen dat je je borsten in je zwangerschaps- en borstvoedingsperiode goed ondersteunt!

Borstgevoede baby’s worden later gemakkelijker eters

Feit. Kunstvoeding is altijd gelijk van samenstelling en smaakt altijd hetzelfde. Moedermelk daarentegen wordt beïnvloed door het soort voeding dat de moeder eet en heeft dus steeds een ander smaakje. Borstgevoede baby’s blijken daardoor gemakkelijker nieuw vast voedsel te accepteren, doordat ze gewend zijn aan veel smaken. Vroeg leren welke smaken acceptabel zijn, kan later helpen om zelfstandig voedsel te kunnen selecteren.

Je moet zelf veel melk drinken als je borstvoeding geeft

Fabel. Moedermelk wordt gemaakt uit je bloed, waarin de voedingsstoffen zitten die je met eten en drinken tot je neemt. Je borsten halen er precies díe voedingsstoffen uit die jouw baby nodig heeft. Moedermelk wordt daarom ook wel het ‘witte bloed’ genoemd. Het is dus voor je baby, maar zeker ook voor jezelf, belangrijk om bewust, goed en gevarieerd te eten en te drinken. Maar het is dus echt niet nodig om zelf extra veel melk te gaan drinken, want je gaat er niet meer melk door produceren. Het beste bewijs hiervoor is de koe die zelfs helemaal geen melk drinkt!

Een borstgevoede baby heeft minder kans op het krijgen van overgewicht

Feit. Natuurlijk zijn er meerdere factoren te noemen die de oorzaak zijn voor het ontwikkelen van overgewicht, maar er is duidelijk wetenschappelijk bewijs dat borstgevoede kinderen minder kans hebben op obesitas en diabetes en daarmee dus ook op hart- en vaatziekten in hun latere leven!

Van borstvoeding geven word je moe

Fabel. Borstvoeding geven kost natuurlijk wel extra energie. Daarom eet je ook iets meer. Bij borstvoeding is het zo dat je voor iedere voeding echt even moet gaan zitten of liggen. Dit zijn rustmomenten, door ‘moeder natuur’ zo bedoeld, om je energie weer op te kunnen laden. Daarbij gaan er tijdens het voeden hormonen door je lijf die ontspanning geven en die je zo helpen om ook tot rust te kunnen komen. Borstvoeding geven is heel gemakkelijk! Je hoeft er nooit bij stil te staan dat je melk in huis moet halen voor je baby, of mee moet nemen als je weg gaat met je kind. Je kunt bijvoorbeeld naar het bos gaan of naar het strand, zonder je af te hoeven vragen hoe het moet met het opwarmen van de melk. Daar komt nog bij dat je geen flesjes hoeft uit te wassen en geen kunstvoeding hoeft klaar te maken, deze energie kun je je eenvoudigweg besparen. Als je een energiesom maakt, dan is de uitkomst dat borstvoeding niet meer van je lichaam vraagt dan anders. Het herstel na de bevalling en het zorgen voor je baby vragen gewoon veel energie, of je nu borstvoeding geeft of niet.

Moedermelk onttrekt kalk aan je eigen botten

Feit én fabel. Je hebt als moeder inderdaad licht botverlies (<5%) tijdens de borstvoedingsperiode. Maar na stoppen met de borstvoeding, herstelt de botdichtheid zich weer vlot en blijkt dit tijdelijke lichte botverlies op de langere termijn zelfs in het voordeel van de voedende vrouw uit te pakken. Hoe langer je voedt hoe sterker je botten worden, want de kans op osteoporose op latere leeftijd neemt dan af!

Borstgevoede kinderen zijn nooit ziek

Fabel. Was het maar waar. Natuurlijk zijn ook kinderen die borstvoeding krijgen wel eens ziek. Ze zijn wel minder vaak ziek, gemiddeld genomen, dan kinderen die kunstvoeding krijgen. En áls ze ziek zijn, zijn ze over het algemeen ook minder erg en minder lang ziek. Dit komt omdat hun afweersysteem via de moedermelk (waarin veel antistoffen) een extra steuntje in de rug krijgt. Ook op latere leeftijd blijft een borstgevoed kind een betere afweer houden, waardoor het minder gevoelig zal zijn voor allerlei ziekten!

Moedermelk kun je nooit te veel geven

Feit. En dat is wél zo prettig. Als je je baby op verzoek voedt (dus de baby aanlegt, als hij aangeeft dat hij honger heeft), kun je er van uitgaan dat je kind genoeg krijgt. En als hij eens een keer veel melk uitspuugt, kun je dat heel gemakkelijk weer aanvullen. Met kunstvoeding moet je je wél aan bepaalde hoeveelheden houden, omdat je baby daar beter niet te veel van mag krijgen.

Tijdens de borstvoedingsperiode moet je goed op je calorieëninname letten

Fabel. Voor veel vrouwen is het niet gebruikelijk om calorieën te tellen en dat hoeft ook niet. Het beste advies is gewoon naar behoefte te eten. Meestal heb je meer honger tijdens de borstvoedingsperiode. Vertrouw daarom gewoon op je eetlust en kies voedsel met een hoge voedingswaarde, waardoor je je fit en energiek zal gaan voelen.

Als je borstvoeding geeft, kan je niet sporten

Fabel. Lichaamsbeweging heeft geen negatieve invloed op de melkaanmaak. Integendeel, het werkt ontspannend en kan de melkaanmaak zelfs stimuleren. Lichaamsbeweging zorgt daarnaast voor een betere conditie van hart en bloedvaten. Als je regelmatig aan sport doet, is het wel zaak dat je je eigen lichaamsgewicht in de gaten houdt en niet te snel en te veel afvalt. Waarschijnlijk zal je zelf wel merken dat je meer trek krijgt naarmate je meer energie verbruikt. Als je merkt dat je te veel afvalt, zorg dan voor gezonde en hoogwaardige tussendoortjes, zodat het afvallen geleidelijker verloopt.

Door borstvoeding ben je sneller weer op je oude gewicht

Feit. Al vroeg in de zwangerschap maak je extra lichaamsvet aan, die eigenlijk bedoeld is voor de borstvoedingsperiode erna. Vrouwen die niet gaan voeden zullen dus extra veel moeite moeten doen om die extra kilo’s weer kwijt te raken. Als je borstvoeding geeft en naar behoefte eet, zal je merken dat je geleidelijk gaat afvallen. Er is een grote verscheidenheid in gewichtsverlies bij voedende vrouwen, maar gemiddeld zal dat de eerste 4 tot 6 maanden neerkomen op 0.6 tot 0.8 kilo per maand. Als je langer dan 4 tot 6 maanden voedt, blijf je wel afvallen, maar dan meestal minder snel dan daarvoor het geval was.

Bericht geplaatst op 8 oktober 2013
Ga naar desktopversie Ga naar mobiele versie